Skoleskogen

Oppgaver

Søk etter oppgaver tilpasset klassetrinn, årstid eller tema!

Nyhetsbrev

Abonner på nyhetsbrev: e-postadresse:

Vedkubbeleken (Spill/Lek)




Dette er en lek som krever samarbeid helt ut til fingerspissene. Før leken startes settes det ut 5 vedkubber (med krop i toppen), på linje eller spredt innenfor et avgrenset område. To lag skal deretter løpe ut på en banen og plukke opp vedkubber ved hjelp av et sett med snorer/tau (edderkoppnett) som er knytt sammen i en øyekrok. Laget som klarer å plukke opp flest vedkubber og bringe dem inn i ringen bak startstreken har vunnet.

 

 


Arena:

Flatt område, skogbunn/gressmatte/grus. Hvis det er god plass kan man lage opp til 4 baner. Se «Skisse over bane»

Tidsbruk: 30 minutter

Utstyr til å lage edderkoppen

  • 15 meter med tauverk
  • 1 øyekrok

Utstyr til å lage kubbene

5 kubber; (ca 16 cm i diameter og 20 cm i høyde det vil si ca.4 liter).

5 kroker

Utstyr:

Til 1 bane.

2 edderkoppnett

5 kubber

Stoppeklokke

2 banedommere

Markører til å markere banen med. (f.eks. flis eller tau som legges på bakken)

Gjennomføring:

Slik lager du «edderkoppnettene».

Diameteren på edderkoppnettet bør ikke være lenger enn 2 x høyden på deltakerne. Se tabell under

Alder

Lengde cm

6 ¤

117

8

130

10

140

12

153

14

164

16

171

Over 18

175

¤ = målene er brukt i eksemplet under.

Lag 3 taubiter på 117 x 3 = 234 cm (2,3 meter) legg de parallelt og tre på øyekroken. Slå en knute om øyekroken. Lag en liten løkke til håndtak ytterst på de 6 tauendene.

 Slik lager du kubbene (gjøres første gangen).

Pass på at kubbene er kappet av rett, slik at de ikke velter så lett. Fest en åpen krok i den ene enden på hver kubbene. Kroken bør være så stor som mulig og festes i sentrum på kubben.

Banen

Studer skissen over bane og sett opp banen(e) etter tegningen.

Forslag på to baner

Still opp gruppen ved startlinjen (for eksempel en planke – se bildet). Del ut edderkoppnett til hver gruppe. Alle elevene skal holde helt ytterst i tauenden (håndtaket). Start konkurransen. Det laget som klarer å samle flest kubber  har vunnet.

Ta vare på edderkoppnettet og kubbene. De kan brukes senere. Dere kan lage flere kubber, feste på bokstaver og tall, for å kunne skrive spesielle ord og tall kombinasjoner ved hjelp av kubbene.

NB! Ta med alt materiell inn etter bruk, Tau og kroker kan skade ville dyr og husdyr som beiter.

 Spilleregler

  • Det er ikke lov å «krype» innover på tråden for å øke presisjonen. Alle må holde ytterst i løkken på «edderkoppnettet»
  • Hvis en kubbe faller av må den bringes tilbake til startstreken og laget må forsøke å flytte den over på nytt.
  • Det laget som klarer å flytte kubbene fra startstreken til målstreken på kortest tid har vunnet.
  • Dommerne skal bringe kubber som faller av tilbake til startlinjen.
  • Konsentrasjon og ledelse er viktige stikkord.

 

 

 

Tilbake